Στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησης (εφαρμογή των θεωρητικών γνώσεων σε οδικές γέφυρες) του Επιμορφωτικού Προγράμματος του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. Ε.Μ.Π. «Επιθεώρηση και Δομική Αξιολόγηση Γεφυρών και Τεχνικών Έργων» με Επιστημονικό Υπεύθυνο τον κ. Ε. Σαπουντζάκη, Καθηγητή ΕΜΠ, πραγματοποιήθηκε στις 28/05/2023 επίσκεψη των επιμορφούμενων στη χαραδρογέφυρα Γ12 του τμήματος Πολύμυλος-Λευκόπετρα, στη γέφυρα Άνω Διάβασης Μαλγάρων στο τμήμα ΑΚ Κλειδιού – ΑΚ Καλοχωρίου και στην ποταμογέφυρα Αξιού, του δεξιού κλάδου της Εγνατίας Οδού.
Πιο συγκεκριμένα:
Αρχικά έγινε τεχνική επίσκεψη εντός του κιβωτιοειδούς φορέα της ανωδομής του αριστερού κλάδου της γέφυρας Γ12 στο τμήμα Πολύμυλος – Λευκόπετρα της Εγνατίας Οδού. Η επίσκεψη έγινε στα δύο πρώτα ανοίγματα της γέφυρας, με χρήση εξοπλισμού μέτρησης ρωγμών και κρουσιμέτρησης. Η γέφυρα έχει κατασκευαστεί με τη μέθοδο της συμμετρικής προβολοδόμησης το 2004, η διάταξη των 5 ανοιγμάτων της είναι: 61μ. – 107μ.×3 – 61μ., το μέγιστο ύψος βάθρου 86μ. και διέρχεται άνωθεν βαθειάς χαράδρας νοτιοανατολικά της κοινότητας Πολυμύλου. Τα βάθρα θεμελιώνονται σε βαθειά φρέατα. Ο φορέας ανωδομής είναι προεντεταμένος από σκυρόδεμα κατηγορίας αντοχής Β45 και τα βάθρα από οπλισμένο σκυρόδεμα αντοχής Β35.
Στη συνέχεια με χρήση καλαθοφόρου οχήματος της «Εγνατία Οδός ΑΕ» έγινε επιθεώρηση του ακραίου οπλισμένου ανοίγματος Α1-G1 της γέφυρας Άνω Διάβασης Μαλγάρων στο τμήμα 7 ΑΚ Κλειδιού- ΑΚ Καλοχωρίου της Εγνατίας Οδού. Η γέφυρα είναι κατασκευασμένη το 1973 με φορέα ισοστατικό 5 ανοιγμάτων – τα τρία ενδιάμεσα ανοίγματα από προεντεταμένο σκυρόδεμα και τα ακραία από οπλισμένο σκυρόδεμα – της οποίας η ανωδομή είναι πλάκα με κυκλικά κενά εδραζόμενη μέσω εφεδράνων σε μεσόβαθρα τύπου V και ακρόβαθρα πλαισιακής λειτουργίας. Ο φορέας ανωδομής συνολικού μήκους 130.00μ. και πλάτους καταστρώματος 9.00μ. μορφώνεται με 4 εσωτερικές αρθρώσεις τύπου Gerber (G1, G2, G3, G4).
Επιθεώρηση – μέσω δειγματοληπτικής καταγραφής φθορών/βλαβών – βάθρων και φορέα ανωδομής στη γέφυρα Άνω Διάβασης Μαλγάρων στο τμήμα ΑΚ Κλειδιού- ΑΚ Καλοχωρίου της Εγνατίας Οδού (κάτω παρειά φορέα ανωδομής, ανώτερα τμήματα ακροβάθρων και μεσοβάθρων, κεφαλές ακροβάθρων και θέσεις έδρασης εφεδράνων).
Τέλος πραγματοποιήθηκε σύντομη επίσκεψη στα ανοίγματα ΔΜ4-ΔΜ6 της ποταμογέφυρας Αξιού, του δεξιού κλάδου της Εγνατίας Οδού, όπου έγινε οπτική επιθεώρηση των βλαβών της γέφυρας και σχετική ενημέρωση για τα τεχνικά χαρακτηριστικά της και για το επικείμενο έργο δομικής ενίσχυσης των δοκών του φορέα ανωδομής της. Η γέφυρα συνολικού μήκους 780μ. αποτελείται από 27 ανοίγματα, 25 από εσχάρα έξι δοκών από προεντεταμένο σκυρόδεμα (30μ. έκαστο) και 2 ακραία από εσχάρα έξι δοκών από οπλισμένο σκυρόδεμα (15μ. έκαστο). Ο φορέας στηρίζεται μέσω ελαστομεταλλικών εφεδράνων παλαιού τύπου σε τοιχοειδή μεσόβαθρα. Το τεχνικό γεφυρώνει την ευρύτερη κοίτη του Αξιού ποταμού.
Ομαδική φωτογραφία στη γέφυρα Άνω Διάβασης Μαλγάρων στο τμήμα ΑΚ Κλειδιού- ΑΚ Καλοχωρίου της Εγνατίας Οδού.
Επιθεώρηση προβλημάτων στις δοκούς ενίσχυσης της ανωδομής του δεξιού κλάδου της ποταμογέφυρας Αξιού της Εγνατίας Οδού, στις θέσεις απορροής ομβρίων.
Ομαδική φωτογραφία στον δεξιό κλάδο της ποταμογέφυρας Αξιού, της Εγνατίας Οδού.
Θερμές ευχαριστίες οφείλονται προς τον κ. Π. Πανέτσο, Προϊστάμενο Παρακολούθησης και Συντήρησης των Γεφυρών και άλλων τεχνικών έργων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», καθώς και στο τεχνικό επιτελείο του για την άρτια διοργάνωση της επίσκεψης (σε υλικό αλλά και εξοπλισμό), στην ξενάγηση των επιμορφούμενων στις Οδικές Γέφυρες που προαναφέρθηκαν και τις πολύ κατατοπιστικές παρουσιάσεις τους. Για τις ανάγκες της άμεσης πρόσβασης στα υψηλότερα τμήματα και επιφάνειες του Τεχνικού Άνω Διάβασης Μαλγάρων (κάτω παρειά φορέα, ανώτερα τμήματα ακροβάθρων και μεσοβάθρων, κεφαλές ακροβάθρων και θέσεις έδρασης εφεδράνων) ήταν διαθέσιμο ανυψωτικό μηχάνημα. Επίσης ήταν διαθέσιμα Μέσα Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) για την επιθεώρηση (κράνη, γιλέκα) και ο στοιχειώδης εξοπλισμός ελέγχου επιφανειών και καταμέτρησης/αποτύπωσης (σφυριά, μετροταινίες, διαφανή ρωγμόμετρα, κλπ.). Τέλος, οι επιμορφούμενοι είχαν στη διάθεση τους τα σχέδια των μελετών τόσο της γέφυρας Άνω Διάβασης Μαλγάρων όσο και της ποταμογέφυρας Αξιού. Για όλα τα προηγούμενα απευθύνονται θερμές ευχαριστίες στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.».